Dne 24. března 2025 jsme se v rámci výuky občanské nauky zúčastnili hlavního soudního líčení u Krajského soudu v Olomouci ve věci pokusu o těžké ublížení na zdraví a výtržnictví. Během jednání měli žáci možnost sledovat průběh soudního procesu, zahrnující výpověď obžalovaného, svědků, soudní znalkyně a argumentaci obhajoby. Po příchodu do soudní budovy jsme museli projít bezpečnostní kontrolou, která zahrnuje průchod bezpečnostním detekčním rámem a rentgenovou kontrolu tašek a batohů. Po tomto důkladném procesu, který je nedílnou součástí zajištění bezpečnosti v soudních budovách a hladkého průběhu soudních jednání, jsme se teprve mohli přesunout k jednací síni, kde jsme čekali na zahájení soudního procesu. Ještě před zahájením jsme byli řádně seznámeni s pravidly chování v soudní síni.
Žáci se běžně učí o právech a povinnostech teoreticky, ale soudní líčení jim umožňuje vidět, jak se právo uplatňuje v praxi. Mohou sledovat práci soudce, státního zástupce, obhájce i dalších profesí, a tak pochopit, jak vlastně soudní proces probíhá.
Účast žáků na soudním líčení přináší mnoho pozitiv jak z hlediska vzdělávání, tak i osobního rozvoje. Možnost vidět reálné fungování justice pomáhá lépe pochopit právní systém a jeho význam ve společnosti.
Domnívám se, že osobní účast na soudním řízení, zejména v trestních věcech, může žákům ukázat reálné důsledky porušení zákona. Může jim to pomoci lépe pochopit odpovědnost za své činy a předejít rizikovému chování. Dalším přínosem je rozvoj kritického myšlení - sledování argumentace obhajoby i obžaloby vede studenty k přemýšlení o spravedlnosti, důkazech a rozhodovacích procesech. Učí se posuzovat situace objektivně a uvědomují si složitost právních sporů. Porozumění fungování soudnictví posiluje právní vědomí žáků a jejich odpovědnost jako občanů. Vidí, že soudní moc je klíčovým pilířem demokracie a že spravedlnost není samozřejmost, ale proces vyžadující důkladné dokazování a rozhodování.
Účast na soudním líčení tedy není jen zajímavým zpestřením výuky, ale také důležitou zkušeností, která může ovlivnit budoucí postoj studentů k právu, spravedlnosti i osobní odpovědnosti.
Mgr. Lucie Chudá, školní preventistka